"Fresh Oren"

Selamat malam dan selamat sejahtera ke atas kamu.

Setiap detik dan saat yg berlalu jgn sesekali disesali kerana ia berlaku di atas kelalaian dan ketidaksedaran diri sendiri yg tidak menghargai masa-masa itu. Indah mahupun suram, waktu itu sgt la berharga di ruang kehidupan lalu dan telah ia menjadi sejarah dan kenangan bila menjelang hari ini.



"Fuh.!!!penat dah berjalan jauh..tekak dahaga..kalau dpt org bawak fresh oren ni mmg best.."




ceritera perjalanan seorang hamba Allah yg kacak yg sedang mengharungi padang pasir yg sgt luas dan sgt jauh selama berbulan2 lamanya. Persoalannya, siapakah yg mampu membawa 'fresh oren' yg sgt diidam2 kan si kacak ni?? tengah2 gurun celah mana la nk carik 'fresh oren'. kdg2 kehendak kite tidak ada batas. itu lah manusia yg sifat nye tidak pernah puas dan cukup. Cerita ini tidak membangkitkan soal 'bersyukur' kerana si kacak ni mmg x jumpe air pn lg. tp perlukan air, dan air itu adalah 'fresh oren' tersebut (demand tinggi sgt)..

Nak dijadikan cerita..sedang si kacak ni berjalan dgn langkah yg sgt X bermaya, tetibe di tengah2 gurun tu muncullah seorang awek yg comel giler unta, di mana kebetulan sedang memegang sebotol air. Si kacak ni berlari ke arah gadis itu lalu bertanya dgn rendah hati..."hai,agak2 bile kite leh kapel?"....ohhh tidak2..bkn tu yg di tanya oleh si kacak tu..pertanyaan nya mcm ni.."wahai saudari yg comel, apakah gerangan air di dalam botol yg dikau pegang itu??"...lalu jawab si awek comel  itu.."Fresh oren wahai saudara kacak yg bertanya"...

Dgn perasaan gumbira tidak terkata, si kacak ini menceritakan ape yg diinginkan oleh nya kepada si comel itu. Lalu si comel telah memberikan ape yg diinginkan si kacak ini dgn rela dan ikhlas tanpa mengharapkan ape2 balasan. Dengan keikhlasan yg ditunjukkan oleh si comel itu telah membuatkan si kacak ini merasakan seperti ingin menceritakan pengalaman dan berkongsi cerita dgn si comel, kerana mungkin si comel ini juga sgt memahami dirinya. Bermula dari saat itu, mereka mula mengenal hati budi masing2.



* Bukan fresh oren yg dipandang oleh si kacak itu. tapi keikhlasan dan kejujuran si comel itu memberi fresh oren itu.
* Orang dahaga diberikan air. Yang susah dibantu,kerana bantuan itu mungkin 'pembuka jalan'.



-karanganBenjo-

Comments

Popular Posts