Ceritera Sang Pelayar 1

Sebuah ceritera seorang pelayar hebat. Mengisahkan perjalanan hidup beliau yg sgt berdugaan. Di sini ia bermula.

Suatu ketika sedang seorang pemuda biasa yg sedang berkedudukan keseorangan, tiada yg melihat dirinya yg sgt biasa di mata masyarakat pada ketika itu. Merenung jauh melihat alam dgn fikiran penuh impian dan keinginan utk bergelar sang Pelayar hebat. Namun tidaklah semudah yg disangkakan si pemuda ini, sedangkan seorang pelayar memerlukan sebuah kapal yg besar dan berkemampuan utk membawanya ke seluruh pelusuk dunia. Jika difikirkan ia hanyalah angan-angan sj, tp pelayar ini tidak berpatah semangatnya utk menggapai impian itu.
Berlalulah beberapa purnama menantikan impian si pemuda ini dgn usaha gigihnya. Lalu dijelmakan sebuah kapal yg tidak sehebat sang Pelayar lain, tapi ia hanyalah permulaan untuknya. Tidak melihat kapal yg kecil sbg penghalang keinginannya tp melihat ape yg dihadapan sbg cabaran dan dugaan yg akan ditempuhnya utk bergelang sang Pelayar hebat. Beraksi lah si Pelayar mentah ini di alam lautan penuh dgn cabaran. Tidak semudah diawalnya, beliau merasakan ia semakin sukar dan terus sukar walaupun pd ketika itu mempunyai seorang anak kapal yg sgt menyokongnya. Kekuatan itu membuatkan si Pelayar ini bersemangat utk meredah lautan dan cuaca buruk demi menggapai impiannya.
Pelayaran kapal beliau kini sudah dipertengahan lautan luas penuh cabaran. Persoalan diminda si Pelayar ini adakah mampu ia meneruskan utk ke destinasi pertama yg akan disinggahi. Kelihatan rasa kekuatan yg diterima daripada anak kapal beliau tidak sekuat diawal pelayaran mereka. Jika impiannya terpaksa dilupakan demi anak kapalnya, beliau merasakan tidaklah adil pada jasad ini utk berpaling. Semakin hampir destinasi pertama kapal sang pelayar ini untuk melabuhkan sauh.
Telah belabuhlah kapal ini di destinasi pertama mereka. Maka berbincanglah empunya kapal ini dan anak kapalnya utk menentukan destinasi seterusnya. Sejauh mana anak kapal ini mampu utk menyokong dan menerima keadaan si Pelayar ini. Hanya empunya diri dan si Pelayar sj yg mengerti. Sikap sabar dan tenang si Pelayar ini melayani perjalanan hidup membuatkannya berdiri teguh demi impiannya.
Mungkin ia menjadi satu pengalaman hebat jika impian ini tidak mampu diteruskan, namun bkn impian itu menjadi persoalannya, tetapi didikan pengalaman yg diinginkan. Berprinisip dan berkeputusan teguh disetiap detik perjalanannya demi menjaga maruah sebagai Pelayar.

Comments

Popular Posts