Perkara dalam Enakmen Nak Raya

Pagi Khamis lagi di bulan Ramadhon.

Yang pasti bebudak sekolah adalah paling gumbira kala ini. Mana tidaknye, depa dah cuti sekolah. Yg mmg kaki tidur, dah kompem mmg ini makanan diorang, mungkin pagi raya gua syak baru bangun tu. Tapi bukan mende2 ni yg gua nak story. 

Sebenarnye gua saje nak hapdet tugas umum gua di rumah bila nak dekat-dekat raya. Gua listkan beberapa tugas-tugas:

Pertama - Cat rumah. Ini tugas 2 tahun sekali dan mungkin 3 tahun sekali, tp sebenarnya ikut tekak mak gua gak. Menteri Kewangan keluarkan peruntukan gua kompem dpt tender mengecat ni. Selalu mende2 cat ni bukan sorang, biasa dgn brader gua. Tender biasa drp dinding luar sampai ke dinding dapur dan yg penting kaler pilihan pun ikut tekak mak gua gak. 

Kedua - Tukar langsir. Ini tugas mlm raya, konon2 feel raya tu kaw sikit. Pasal fizikal gua ni meranjau tingginye, mmg sah-sah lah. Ini pun kira tender gak.

Ketiga - Tukar sarung kusyen.
Keempat - Bentang Karpet (yg mmg keluar time nak raya jek.) 
Kelima - Pegi pasar. Beli daun kelapa. (yg mmg raya je jmp daun ni)
Keenam - Beli ikan baru utk akuarium lama. (yg mmg time raya je ikan tu hidup)
Ketujuh - Kemas bilik. (yg ni mmg seminggu/sebulan sekali gua kemas pun.)
Kelapan - pastikan rumah gua berlampu lip lap supaya jiran depan tercabor bila tgk.
Kesembilan - Deko interior. (time raya je bertahan lepas tu berubah ikut tekak ayah gua)

Dah. cukup lah sembilan je. It had been every raya mcm tu. Yelah, tunggu ada rumah sendiri mende alah sama gak nak dibuatnye. Ye dak? Pasal gua ni jenis simple person, takde yg penting selain rumah tu kemas, bersih, dan barang berada pd tempat yg betul. Cukup lah buat rumah gua tenang. Nak raya pun syiok. 

Lagi 2 hari nak temu Syawal. Ramadhan kali ini akan dirindui. Pasti. 



Comments

Popular Posts