Tumpul

aku nak tapi aku tak tau nak mula.
aku nak tapi tak ada idea.

at last aku amik sebatang aku cucuh. Kepul2 keluar drp lohong mulut.
teruk tabiat ketagih aku ni. Harus kurangkan segera mungkin. Keranamu kekasih halwa telinga aku malam ini sedang hujan menyembah bumi merintik renyai. Sejuk.

Celaru mat otak gua!
Ya, semua tu aku tau tanpa kau tekankan. Kerap saja melintas di minda yg sediakala seregum. Kenapa?! kenapa perlu ada tanggungjawab utk digalas? tak cukupkah aku hidup utk diri sendiri, keluarga dan kehidupan? Duniawi sgt bentuk tugasan ini yg aku tak mampu nak kaitkan pada masa depan aku. Alasan saja yg selalu aku fikirkan. Sial! tolong pinggirkan mentaliti itu.

Perkataan paling padat dan mudah utk aku adalah MALAS. Celaka! kenapa kau perlu ada dlm hidup, tak pernah sedikit aku mampu lari drp kau walau sedetik. Aku semakin tumpul bila selalu ada kau. Berilah aku ruang sedikit utk aku selesaikan baki-baki masa yg ada ni. Tak emas bungkal diasah, tak ada kayu tangga dibelah.


Apa-apa pun mat, tidur tu perlu. Rehat itu perlu (idris jayes,2011).






IniBenjo. Semua dia hadap.



Comments

Popular Posts