Superman Dunia Akhirat

Selamat pagi cinta utk semua =)

Aku bangun awal? Disebabkan hambatan tugasan duniawi yg seperti tanpa belas ehsan terus menghempuk diri ini. Tetapi di dalam kesibukan kita menjadi superman didunia; menyelesaikan segala permasalahan di setiap sudut, adakah jiwa dan rohani kita cukup makannya? Berbelanja untuk buku2 diibaratkan kita meburu makanan jiwa. Layaknya org yg sedang kelaparan lalu meburu makanan dan menyantapnya akan menguatkan jasmani si pemburu. 

Ok! Tanggal 10Feb 2011 yg lalu, berbekalkan nafsu ku terhadap buku yg membuak2, ditemani peneman ku yg setia make telah ku melangkahkan kaki ke Midvalley dgn sejuta harapan dan impian. Dan akhirnye buku di bawah nih menjadi pilihan hati. Semoge tidak banyak, sikit memberi ilmu yg bergune utk kite semua...

“Siapa diri kamu akan datang dicorakkan oleh buku apa yang kamu baca sekarang”


Imam Ghazali mengumpamakan ilmu yg tidak diamalkan samalah seperti meletakkan pelita (lampu) diatas atap. Ruang dalam rumah tetap gelap kerana cahaya hanya tersebar di atas atap.

Untuk membaiki dunia, baiki manusianya. Dan untuk membaiki manusia, baiki hatinya. Untuk membaiki hati manusia, baiki solatnya.

Orang yg positif melihat gelas yg separuh penuh manakala mrk yg negative, melihatnya separuh kosong.

"Manusia yg hidup kebanyakannya tidur (leka), apabila mati baru mereka terjaga (tersedar).” Sayidina Ali

“Ingatlah, sesiapa yg menjaga hubunganNya dgn Allah, maka Allah akan menjaga hubunganNya dgn manusia.”

“Hidup yg bercelaru umpama benang yg sgt kusut. Jika kita cube merungkainya dgn perlahan, kesabaran kita akan tcabar. Sebaliknya, sekiranya kita merentapnya dgn kuat, benang itu akan putus.”

Ujian hidup bukan penyebab hilangnya bahagia. Ujian hidup hakikatnya hanya menyerlahkan sahaja reliti hati yg sudah tidak bahagia lama sblom ia menimpa seseorg.

Takdir Allah mengatasi tadbir insan. “its not what happens to you, but its what you do about it. It is not how low you fall but how high you bounce back!”

Dosa itu meresahkan jiwa krn org yg bdosa bukan shj menentang Illahi, ttp menentang hati nuraninya sndr.

Nabi Muhammad S.A.W mbyangkan malaikat mcabut nyawa org yg derhaka umpama satu guni yg penuh dgn gandum, diletakkan 1 cangkuk yg besar lalu direntap cangkuk itu smp ke bawah lalu terburai isinya.


renung2kan dan selamat membaca!

Hujung bulan 4 ni ade event baek utk ulat2 buku@BookMaggoto sekalian! Nantikan kemunculannya...

Sedikit kata2 merah pujangga,

"Jangan dipohon segale urusan dan hubungan tanpa masalah, kerana itu semua hanya melambangkan kepalsuan semata2,
Tetapi pohonlah agar diberi kekuatan untuk segale urusan dan menjaga segala hubungan berbekalkan hati yg ikhlas krn-Nya"

Comments

Popular Posts